Artrose

Artrose ofwel slijtage van het kraakbeen zorgt ervoor dat de gewrichten minder soepel kunnen bewegen. Kraakbeen kan worden gezien als de schokdemper in het gewricht. Het is een normaal proces bij het ouder worden. Het begin hiervan start al na je 30e levensjaar. Artrose hoeft niet altijd pijnklachten te geven. Wanneer dit wel het geval is, kan dit herkent worden aan een aantal symptomen. Ochtendstijfheid, zwelling, pijn of zelfs een veranderde stand van de botten.

Hoe kan artrose ontstaan?

Hoe artrose ontstaat is niet bekend. Er zijn wel een aantal voorspellende factoren voor het krijgen van artrose:

• Overgewicht
  • Intensief sporten
  • Zwaar lichamelijk werk
  • Stil zitten(sedentaire leefstijl)

Hoe heeft artrose invloed op het dagelijks functioneren?

Bij iedereen ontwikkeld de klachten zich anders. Door het hebben van artrose, kan het zijn dat de kracht zetten van het been pijnlijk is. Traplopen, opstaan uit een stoel, en wandelen zijn hier voorbeelden van. De kracht in en rond het gewricht en de stabiliteit is tevens vaak verminderd.

Wat kan de fysiotherapeut tegen de klachten doen?

Artrose is een degeneratief proces. Dit wil zeggen dat de artrose niet verholpen kan worden. Het hoort nou eenmaal ook gewoon bij het ouder worden. Door fysiotherapie kan er echter wel verlichting van de klachten plaats vinden of het krijgen van een nieuwe knie worden uitgesteld. De fysiotherapeut doet dit door tips te geven hoe om te gaan met de klachten. Daarnaast kan hij, zoals hierboven aangegeven, oefeningen geven om de kracht en stabiliteit te verbeteren. Doordat de stabiliteit en spierkracht verbeterd komt er minder kracht op het gewricht, waardoor het kraakbeen minder belast wordt.

Last van artrose? Neem contact op voor een afspraak