Schouderklachten

Het schoudergewricht is het meest bewegelijke gewricht in het lichaam. Er zijn dan ook veel structuren die deze bewegelijkheid toelaten. De structuren die meewerken tijdens beweging van de schouder zijn: het schouderblad, de wervelkolom en gewrichten tussen schouderdak/bovenarm/sleutelbeen/borstbeen. De bewegelijkheid van de schouder hebben we nodig in het dagelijks leven, maar ook tijdens het sporten.

Wat zijn aandoeningen die kunnen voorkomen in de schouder?

SAPS

SAPS staat voor subacromiaal pijnsyndroom. Het betreft aandoeningen waarvan de oorzaak onder het schouderdak ligt. De oorzaak kan in de spieren/pezen liggen, maar ook bijvoorbeeld een slijmbeurs(bursitis) zijn. Vaak geven deze klachten moeite met het heffen van de arm en het naar binnen draaien van het gewricht.

GIRD

GIRD staat voor glenohumeral internal rotanion deficit. Deze aandoening komt door een strak kapsel van het schouder. De klacht ontstaat  vaak als gevolg van sporten als volleybal, tennis, handbal en honkbal. Mensen die veel bovenhands werk verrichten, zoals een schilder kunnen er ook last van hebben. Klachten bestaan uit het moeilijk naar binnen kunnen draaien van de schouder. De behandeling bestaat uit het stretchen van kapsel en spieren.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder is een verstijving van het gewrichtskapsel. De oorzaak hiervoor hiervan is onbekend. Herstel van deze aandoening kan tot meer dan een jaar duren. Klachten gaan gepaard met het geleidelijk aan pijnlijker en stijver worden van de schouder. Hierdoor gaat het heffen steeds moeizamer

Wat doet de fysiotherapeut bij schouderklachten?

De fysiotherapeut kan met zijn kennis in het bewegingsapparaat achterhalen welke structuren betrokken bij de klachten. Aan de hand hiervan kan hij een behandeling starten, wat in de meeste gevallen direct tot een verbetering van de klachten leidt.

Schouderklachten? Neem contact op voor een afspraak